Búrajú Danubiusku. Filiálka zatiaľ stojí.

Autor: Zora Pauliniová | 15.4.2007 o 22:00 | Karma článku: 11,90 | Prečítané:  5885x

Je to zvláštne miesto. Uprostred mesta a nie je to mesto. Samý industriál okolo a tu niekedy nepočuť nič. O ulicu ďalej sa presýpajú davy Bratislavčanov a tu sa stretáva komunita zberačov papiera a vychutnávačov pokoja.


Je tu špina, odpad, prach a rumy a toľko nevyužitého priestoru...

Je tu zeleň, stanica Filiálka, továreň Danubius (bývalý Siemens- Schuckert), zvyšky podivuhodnej starej dlažby, v diaľke silueta mlyna Jedľa.

Lávku zo začiatku minulého storočia, ktorá viedla cez trať na druhú stranu zrušili už dávno.

Danubiusku, postavenú v roku 1903 práve búrajú.

Pochybujem, že malá stanica prežije.

 

Kalka1.JPG

Kalka2.JPG

Kalka3.JPG

Takto vyzerala ešte pred pár týždňami hala. Na podlahe ste mohli nájsť drevené dlažobné kocky a malé točne. Dnes sú už okná vytrhané, steny začali búrať.

Kalka4.JPG

Kalka6.JPG

V sivej budove bola kedysi kotolňa - ešte vidno biely komín. Pohľad od staničky.

Kalka5.JPG

Medzi budovami a koľajišťom je zaujímavá dlažba z bieleho kameňa. Nezdá sa, ale je dosť veľká. Zatiaľ sa mi nepodarilo zistiť, z ktorého obdobia pochádza - či sa časovo viaže na staničku Filiálka, alebo súvisí ešte s predošlou konskou železnicou.

Kalka8.JPG

Kalka10.JPG

Priestor využívajú na prechádzku nielen psíčkari, ale najrozličnejší ľudia. V diaľke vidno mlyn Jedľa. Tipnite si, idú ho zbúrať alebo nie?

Kalka11.JPG

Staničný bufet ešte stále funguje.

Kalka13.JPG

Kalka12b.JPG

Kalka14.JPG

"Chcete vidieť pamiatku? Toto je posledný kúsok z rozpálenej lávky", ukazuje mi Feri z Nových Zámkov.

Kalka-ruka.JPG

Pohľad na továreň Siemens - Schuckert z r. 1903

Kalka17.JPG

Čo tu bude?

Priestor je príliš lukratívny na to, aby ho niekto nevyužil. Taký obrovský pozemok a tak blízko odvšadiaľ... Investori majú svoje záujmy a plánujú postaviť 35-poschodové Slovany v tesnom dotyku Jurkovičových domov, ktoré tvoria z druhej strany Račianskej kompaktné bloky a kedysi sa uvažovalo o ich pamiatkovej ochrane. Železnice SR zase rátajú s týmto priestorom pre vybudovanie podzemnej stanice medzi stanicami Petržalka a Predmestie.

Filialka.JPG

 

Dnes zaniká to, čo dávalo charakter industriálnemu predmestiu Bratislavy. No a čo, môže niekto povedať, veď ide o zanedbané územia a schátrané budovy, ktoré nahradí kvalitnejšia výstavba. Tu nejde o to, aby sa nestavali nové budovy, ale o vystihnutie rázu územia, ponechanie orientačných prvkov, ktoré určujú jeho identitu a nájdenie nových funkcií aspoň niektorým budovám - napríklad ako sa to udialo v pražskom Karlíne.

Je pravdepodobné, že tu vznikne nové centrum. Aké bude, záleží od urbanistov, architektov a investorov, ale aj od samosprávy, ktorá môže definovať rámce projektov, ale zároveň môže využívať zákon o ochrane pamiatkového fondu a ako mestská časť navrhnúť to, čo chce chrániť do zoznamu evidovaných pamätihodností.

Je možné, že tí s právomocou rozhodnúť budú vidieť tak málo pred seba, že po zbúraní jednej z najstarších elektrotechnických tovární na území Bratislavy zničia ako staničnú budovu, tak aj starú dlažbu, ktoré tam ešte sú.

Gumovanie ďalšej štvrte sa začalo.

 

 

Fotografie č. 5 a 6 Marián Paulini

Obrázok továrne Siemens - Schuckert: Technické pamiatky Bratislavy, Zborník MSPSOP 1985

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Matovič zverejnil Glváčovu komunikáciu s Kočnerom

Komunikácia prebehla v období roku 2014 až 2017.

Cynická obluda

Hrozí nám Kollár vo vláde?

Kalkulačka povolebných koalícií bez Smeru je momentálne veľmi krutá. Ale zároveň aj veľmi milosrdná.


Už ste čítali?