reklama

Walking Barcelona

Našla som fajn let  a lacný hotelík priamo v centre. Mala som izbu na piatom poschodí a terasu dva razy tak veľkú a navyše bez príplatku za špičkové východy slnka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Keď som nacvakala prvé ranné zábery, pobalila som si veci a so šikmým slnkom v pätách som vyrážala do ulíc, aby som sa vracala neskoro v noci, plná dojmov z mesta, zo stretnutí, z konferencie, na ktorej som bola... a na smrť uchodená.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Dvíhala som pohľad k balkónom, na ktorých sa sušilo prádlo alebo kde si ľudia vychutnávali rannú kávičku.

Obrázok blogu

Prešla som La Ramblu, park Guel, olympijskú dedinu, bulváre, námestia, úzke uličky, nádvoria, svahy a stráne, rajské dvory a arkády kostolov. Každé ráno som začínala v inom bare a dávala si iné raňajky a končila opäť niekde inde. A medzitým som sa snažila zachytiť galériu tvárí a postavičiek...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sledovala som život na ulici, ktorým žije katalánska metropola podobne ako iné stredozemné mestá. "Mám rada svetlo, slnko a tiene, aké nájdeš iba tu", povedala mi fotografka Conchita, keď som sa jej spýtala, prečo má Barcelonu rada.

Keď sa teraz s odstupom pozerám na barcelonské fotky, môžem ten pocit porovnať len s pocitom z Provence: vidím jantár namiešaný s tyrkysom, zlatý oker so smotanovobielou. Cítim chvenie teplého vzduchu, počujem zvuk klaksónov a zvončekov a hluk pestrého davu, šum platanov vo vetvách a listy pod nohami...

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Barcelona je mesto, kde sa univerzitné cviká môžu odohrať na ulici,

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

kde vám ľudia vidia do tanierov

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

a kde môžu havinovia spolustolovať,

Obrázok blogu

alebo sa len bláznivo vybehať,

Obrázok blogu

kde "what you see is what you get" - v reštauráciách i v tržnici vám nad hlavami visia šunky, ktoré môžete ochutnať,

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

kde, podobne ako hovorí Frederick Law Olmsted, guru verejných priestorov, ulica je javiskom, kde vidíte a ste videní,

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

alebo počúvate a ste počutí...

Obrázok blogu
Obrázok blogu

A kde nie je problém pri všetkom tom hluku a prúdení davov prepadnúť sa do sladkého spánku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Páči sa mi, ako sú tu deti všade na rukách, ako sú súčasťou rozhovorov, ako sa nikto neostýcha dať najavo (napríklad aj dotykom) svoj vzťah k nim...

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

a ako sú zrkadlom mnohonárodnostnej komunity, ktorej sa v Barcelone dobre žije.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Barcelona je v pohybe. Na skejtoch, skútroch a na autách, ale predovšetkým pešo a posledných pár rokov čoraz viac aj na bicykloch vďaka projektu BICING. Ak ste zaregistrovaní a máte kartu s čipom, môžete si zobrať červený bicykel z viacerých stanovíšť a pohybovať sa po centre na ňom. Hoci bicykle využívajú najmä študenti a mladí, videla som na nich aj mužov v biznis outfitoch či ženy v strednom veku.

Kráčať rozľahlým centrom mesta znamená nechať sa unášať podnetmi na okolo. Tu chodníky nie sú len o bezpečí a funkčnosti, ale aj o atraktivite a objavovaní a barcelonská samospráva pracuje na viacerých projektoch, ktoré majú dostať z áut na chodníky ľudí nielen v centre, ale aj okrajových štvrtiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Možno ten pohyb a tá dynamika niektorých až príliš vyčerpávajú...

Obrázok blogu

Aký je obraz mesta? Je olejomaľbou, akvarelom či grafikou? Pre mňa je Barcelona asi najviac poskladaná z kamienkov mozaiky. Graffiti na stenách, roletách výkladov a dverách; gaudíovská mozaika od lavičiek až po strechy, kontrastné plochy sýtych tónov vypointované na múroch ako monumentálne umelecké diela.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Antonio Gaudí popísal Barcelonu svojim rukopisom. V starom meste nájdete jeho rané práce (portály, schodištia), ale aj radostný a svietivý Casa Battlo

Obrázok blogu

či trochu spupnú a pochmúrnu La Pedreru, označovaná aj ako Casa Milo.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

A podobne ako v iných mestách, aj tu ma teší možnosť vstúpiť neznámymi dverami a objavovať prístupné či menej prístupné dvory,

Obrázok blogu
Obrázok blogu

alebo objavovať autentické odtlačky histórie, ponechané k potešeniu fdotografov či z úcty k tradícii.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nádherný pohľad na mesto a na more ponúka park Guell.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vychutnám si ho a spustím sa opäť nadol k La Ramble, kde sa asi stretávajú všetci Barcelončania...

Obrázok blogu

Walking Barcelona...

Neviem, či je to gramaticky správne, či tam predsa len nechýba nejaká predložka, ale takto som to zažila.

Barcelona na nohách. Mesto v pohybe. Kráčať Barcelonou...

Kiežby som podobné reflexie mohla raz venovať aj môjmu rodnému mestu...

Obrázok blogu
Zora Pauliniová

Zora Pauliniová

Bloger 
  • Počet článkov:  119
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Pozerám sa na svet a nechávam sa inšpirovať. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaSamosprávaVerejné priestoryTrendy v riadení a rozvojiPamiatky a interpretáciaObčianska participáciaFotkyReflexiePekné chvíleMobilitaArchitektúra

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu